اخبار و مصاحبه
شماره : 34299
۱۱:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۳۱
تحقق شعار سال به معنای رفع بیکاری است

صدرا با اشاره به شعار سال گفت: تحقق این شعار کاملا امکان پذیر است، اگر نقدینگی که در کشور وجود دارد را وارد تولید کنیم نه تنها بیکار نخواهیم داشت بلکه نیروی کار کم هم داریم.

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نقش هویت ملی در تحقق شعار سال و با حضور دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به روی آنتن رفت.



علیرضا صدرا با اشاره به شعار سال یعنی تولید، دانش بنیان ، اشتغال آفرین تصریح کرد: تحقق این شعار کاملا امکان پذیر است. امروز در کشور به حدی ظرفیت وجود دارد که حتی کمبود نیروی کار نداریم. اگر نقدینگی که در کشور وجود دارد را وارد تولید کنیم نه تنها بیکار نخواهیم داشت بلکه نیروی کار کم هم داریم.

وی با ذکر مثالی اظهار کرد: در بخش مسکن معادل ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه خوابیده است که با ۲۵۰ میلیارد تومان آن حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد می شود، در حالی که تعداد بیکاران حدود سه میلیون نفر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این موضوع که جوامع از اندیشه ها، ارزش ها و همچنین بینش و منش شکل گرفته است، اظهار کرد: این مولفه ها در کنش و رفتار فردی افراد و همچنین در ساختارها و کارکردهای جمعی و اجتماعی بازتاب پیدا می کند.

وی به توصیف ایرانیان توسط حضرت علی (ع) اشاره و بیان کرد: امام علی (ع) ایرانیان را حکیمان آزاد وصف کردند. ایران از قدیم به سرزمین حکمت جاویدان معروف بوده است زیرا دارای سه عنصر عقلانیت، دیانت و سیاست بوده است و این عناصر خود را در تمدن سازی نشان می دهد.

صدرا شعائر انقلاب اسلامی را در سه رکن استقلال، آزادی و مردم سالاری دینی دانست و عنوان کرد: استقلال فقط جنبه سیاسی و امنیتی ندارد و ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز دارد. استقلال به معنای انزوا نیست زیرا استقلال درون زا و برون گرا است و در حقیقت بر اراده ملی سوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه امروز که الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت را معرفی می کنیم در حقیقت به دنبال تعالی هستیم، گفت: فرهنگ هویت ساز است و اساسا هویت توسط فرهنگ ایجاد می شود و به همین جهت به دنبال تعالی فرهنگی هستیم. در سیاست نیز در جستجوی تعادل و توازن و همچنین در حوزه اقتصاد نیز به دنبال توسعه هستیم.

وی از رکود تورمی در کشور گفت و اظهار کرد: این رکود تورمی بسیار جدی و خطیر است. نقدینگی زیادی در کشور ایجاد شده است و این نقدینگی از تولید خارج و به سمت تقاضا رفته است. این مسئله سبب سرگردان شدن نقدینگی می شود که نتیجه آن تبدیل کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه است.

علیرضا صدرا نقش حاکمیت را هدایت نقدینگی به سمت تولید دانست و بیان کرد: رهبری راهبردها را بیان و جامعه را هدایت می کند. بعد از آن، مجلس باید این راهبردها را تبدیل به قانون کند که این کار را انجام نمی دهد. البته نه اینکه مجلس کاری نمی کند؛ بلکه اتفاقا کار هم زیاد انجام می دهد اما فقط باعث تورم قوانین می شود.

وی افزود: مجلس فرانسه ۲۵۰ سال پیش شکل گرفت و در این مدت دو هزار و ۶۰۰ قانون تصویب کرده است اما در ایران و در طول ۴۰ سال بیش از ۱۲ هزار قانون تصویب کرده است و این در حالی است که خلاء قانونی و تعارض قانونی زیادی هم داریم.

منبع

©2023 . All Rights Reserved